Bu öykü, sadece Balparmak’ın değil, aynı zamanda Türkiye Bal Sektörü’nün ve sektörün öncü, seçkin markası Balparmak’a can veren iki kardeşin öyküsüdür. İstanbul’da mütevazi bir girişimle başlayan, yıllar içinde tüm Türkiye’de bilinen, bugün, dünyanın dinlemeye ve anlatmaya başladığı örnek bir öykü...
Altıparmak Gıda Sanayi ve Ticaret A.Ş.’nin kurucusu, Balparmak markasının yaratıcısı olan iki kardeşten Özen Altıparmak, 1971 yılında TED Ankara Koleji’ni, 1978 yılında ise, ODTÜ İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü’nü bitirdi.
Artık geleceğine bir yön vermesi gerekiyordu ve özellikle iş yaşamını nasıl kuracağı konusunda kararsızdı.
Bir yandan, bağımsız ve girişimci ruhu onu kendi işini kurmaya zorluyor, öte yandan, koşullar, bir an önce bir işe girip çalışmaya başlamasını gerektiriyordu.
Bu karar sürecinde, o yılların önemli ve büyük bankalarından biri olan Öğretmenler Bankası’nın, personel sınavına girdi, birincilikle kazandı. Müfettiş Daimi Kadrosu teklif edildi kendisine ama, beş yıllık zorunlu hizmet koşuluyla...
Özgür ruh? Girişimcilik? Bu zorunlulukla bağdaşmıyordu bunlar; işi reddetti.
Kendi işini kurmak hedefiyle, uygun lokasyon olduğunu düşündüğü İstanbul’a yerleşti ve bir yandan iş projeleri üzerinde çalışırken, bir yandan da, profesyonel çalışma yaşamına atıldı. Çeşitli işlerde çalıştı.
Son işi bir baharat üretim ve satış şirketinin pazarlama departmanındaydı ve buradaki başarısı, bir anlamda, onu ve Altıparmak Pazarlama’yı bugünlere getiren en önemli etkenlerden biri oldu.
Baharatçı firma yönetimi, Özen Altıparmak’a, bir pazarlama ve dağıtım şirketi kurarak, ürünlerinin İstanbul dağıtımını üstlenmesini önerdi.
Beklediği fırsat ayağına gelmişti; kabul etti. Babası Sabri Altıparmak ve kardeşi Özgür Altıparmak ile birlikte Altıparmak Pazarlama Kolektif Şirketi’ni kurdu.
Bugün, Altıparmak Gıda Sanayi ve Ticaret A.Ş.’nin yönetim kurulu başkan yardımcısı olan ve üretim, analiz, ürün harmanları ve dolum tesisi yönetimini sürdüren Özgür Altıparmak, 1958, Ankara doğumlu.
1982 yılında Gazi Üniversitesi Basın Yayın Yüksek Okulu’ndan mezun olan Özgür Altıparmak, henüz üniversite öğrencisiyken, aynı girişimci ruhu ve vizyonu paylaştığı kardeşi Özen Altıparmak ile birlikte, kurucu ortak olarak iş yaşamına atıldı.
Şirket, iki kardeşin ortak vizyonları ve hedefleri doğrultusunda, kısa sürede pek çok gıda ürününün pazarlama, satış ve dağıtımını üstlendi, başarıyla gerçekleştirdi.
Bu ürünler arasında, baba Sabri Altıparmak’ın Köy Enstitüsü yıllarından yakın bir arkadaşının bir ürünü de vardı: İnsanlığın binlerce yıllık kadim ve doğal dostu, gıdası, bal.
Her ürün gibi, balın satışı ve pazarlaması da, onu yakından tanımayı gerektiriyordu. Ve bal ile tanışmak, özelliklerini, insan yaşamındaki yerini, meşakkatli üretimini, cefalı üreticisini yakından tanımak, Altıparmak kardeşlerin önünde yepyeni bir ufuk açtı. Gelecekleri baldaydı, bal sektöründeydi.
O yıllarda Türkiye’de arıcılık yeni gelişiyordu. Türkiye’de tanınan, tercih edilen, dağıtımı yaygın biçimde yapılan bir bal markası yoktu, dolayısıyla bal sektörü, ufku geniş, önü açık bir alandı ve yapılabilecek çok şey vardı. Bu tespitte bulunacak öngörü ve vizyon ise, Altıparmak kardeşlerde...
Özen Altıparmak ve Özgür Altıparmak, Türkiye’nin en değerli iş kollarından biri olan arıcılığın geliştirilmesinin, Türkiye’nin en değerli zenginliklerinden biri olan balın hak ettiği değere ulaştırılmasıyla mümkün olacağını gördüler. Bu öngörüyle, arıcılığın, bal sektörünün ve şirketleri Altıparmak’ın geleceğini aynı potada eritmeye karar verdiler.
Türkiye’nin en iyi yörelerinden, en seçkin balları derleyecekler, en güvenli, en hijyen biçimde ambalajlayarak tüketicilere sunacaklardı. Uzun vadeli hedefleri, Türkiye’nin en iyi ballarından bir dünya markası yaratmaktı.
Sonrası, süreci, bilimsel yöntemler ve doğru çözümlerle, öncelikle tüketici odaklı bir anlayışla yönetmekten ibaretti. Tüketici ihtiyaç ve taleplerini dikkate alarak, pazar koşullarını doğru analiz ederek, kararlılık ve sabırla, seçkin kadrolarla, kalite ve yönetim ilkelerinden ödün vermeden...
Altıparmak çatısı altında piyasaya sunulan Balparmak, 1989 yılında Türkiye’nin en çok satılan bal markası oldu ve Altıparmak Gıda, 1991 yılında elde ettiği pazar liderliğini bugüne kadar sürdürdü, sürdürüyor.
Bugün Altıparmak Gıda San. ve Tic. A.Ş. unvanı ile yoluna devam eden Türkiye bal sektörünün lider kurumu, 30.000m2 arazi üzerinde kurulu tesislerinde, 32.000 ton/yıl işleme kapasitesi, 350’nin üzerinde çalışanı ile Avrupa’nın en büyük bal paketleyicileri arasında yer alıyor.
Tüketicisine sunduğu kalite standardı ile farklılaşan Balparmak, bu anlamda da sektörün öncülüğünü üstleniyor. Gıda güvenliği konusunda uluslararası standartlara göre çalışan firma, gıda güvenliği sistemi FSSC 22000 ile global gıda standardı BRC (British Retail Consortium) gibi sertifikalara da sahip.
Balparmak AR-GE Merkezi içerisinde yer alan APİLAB (Bal ve Diğer Arı Ürünleri Araştırma ve Kalite Kontrol Laboratuvarı) Türkiye’nin tek, Avrupa’nın en kapsamlı dört eşdeğer bal ihtisas laboratuvarı arasındadır. Türkiye’nin tüm yörelerinden derlenen arı ürünleri, burada 4 ayrı aşamadan ve en az 300 parametrede doğallık testinden geçiriliyor.
Balparmak, bir dünya markası olma yolunda, sağlam ve kararlı adımlarla ilerliyor.
Dünyanın en bilinen ve güvenilen doğal arı ürünleri markası olmak.
Bilimsel çalışmalarıyla seçtiği doğal ve sağlıklı arı ürünlerini tüketiciye sunarak mutlu paydaşlar yaratmak ve sektörüne değer katmak.
BAL-DER (Arı Ürünleri İle Sağlıklı Yaşam Platformu Derneği) kurucu üyesidir. Ayrıca Altıparmak Gıda Sanayi ve Ticaret A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Özen Altıparmak, dernek yönetim kurulu başkanlığını da yürütmektedir.
Gıda Güvenliği Derneği (GGD)
International Honey Exporters Organization (IHEO)[SE1]
International Honey Commission (IHC)
Kalibrasyon ve Deney Laboratuvarları Derneği (Turklab)
Türkiye’nin farklı bölgelerinde üretilen çeşitli tat ve aromaya sahip üstün kalitedeki bal ve diğer arı ürünlerini, kalite ve hijyen standartlarına uygunlukları en hassas yöntemlerle tespit edildikten sonra, yine hijyen şartlarda ambalajlayarak, tüketicilere sunmak, Güvenilirliğimiz ile dünyanın en tanınmış markalarından biri durumuna gelmek, Üstün teknolojimiz ve ürün kalitemiz ile satış kapasitemizi artırarak iç ve dış piyasada lider olmak, Kurmuş olduğumuz kalite yönetim sistemini sürekli gözden geçirerek iyileştirmek ve çalışan personel tarafından anlaşılmasını sağlamak, Personelimizin sağlığını, çevre düzeni ve güvenliğini sağlamak için gerekli önlemleri almak, Tedarikçilerimizi ve arıcılarımızı değerlendirerek, gelişimlerine yardımcı olmaktır. Altıparmak Gıda Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi olarak; kalite politikamızı en yüksek standartlarda gerçekleştireceğimizi taahhüt ederiz.